Friday, August 5, 2011

Kebiasaan Rasulullah S.A.W di Bulan Ramadhan

Semasa berpuasa di bulan Ramadhan, ada baiknya mengikuti kebiasaan yang pernah dilakukan Rasulullah SAW. Agar ibadah puasa kita menjadi lebih baik. Adalah sebaiknya setiap tahun kita mencuba meningkatkan amalan kita, ibarat jika selama ini kita pakai kereta Proton Saga, mendatang kita mesti teringan nak pakai kereta Toyota Alphard baru dan sebagainya. Begitulah amalan kita hendaknya. Takkan hanya takat tu jer, sebaiknya kita mencuba untuk upgrade amalan kita.
Ramadhan adalah bulan yang sangat agung, oleh kerana itu kita harus menghiasinya dengan amalan-amalan sholeh. Langkah yang boleh kita lakukan adalah dengan menteladani kebiasaan Nabi Muhammad SAW dalam mengisi hari-hari di bulan Ramadhan.

Beberapa kebiasaan Rasulullah SAW dalam menjalankan ibadah puasa di bulan Ramadhan adalah :
1. Memperbanyak sedekah.
2. Memperbanyak membaca Al Qur`an.
3. Mengakhirkan waktu sahur.
Sahur adalah sunnah, baik itu dalam puasa sunnah ataupun wajib. Sunnah dalam sahur adalah mengakhiri waktunya.
4. Memperbanyak solat malam.
Melakukan solat malam ( sholat tahajjud / sholat tarawih ).
5. Iktikaf
Iktikaf bermakna diam, tinggal atau mengurung diri di suatu tempat tertentu. Secara syariat, iktikaf adalah diam dan tinggalnya seorang muslim dalam keadaan suci di masjid. Tujuannya beribadah dengan disertai niat.
6. Menghidupkan sepuluh malam terakhir.
Menghidupkan sepuluh malam terakhir adalah beribadah, baik itu dengan solat malam, membaca Al-Quran ataupun dengan berzikir dan berdoa. Dikhususkan waktu sepuluh hari terakhir kerana hari-hari itu telah mendekati berakhirnya bulan Ramadhan, bulan yang mulia dan penuh berkah.
Nabi Muhammad SAW ingin mengakhiri bulan Ramadhan dengan beribadah sungguh-sungguh sebelum bulan itu berlalu.
Selain itu [ada sepuluh hari terakhir ini adalah waktu yang bertepatan dengan turunnya Lailatul Qadar ( malam kemulian ).
7. Bersungguh-sungguh mencari Lailatul Qadar .
Lailatul Qadar artinya malam kemulian, iaitu malam diturunkannya Al Qur`an. Malam ini lebih baik dari seribu bulan atau delapan puluh tiga tahun beberapa bulan.

No comments:

Post a Comment

Aktiviti

Aktiviti

Klimaks 1

Klimaks 1

Klimaks 2

Klimaks 2

Klimaks 3

Klimaks 3

Klimaks 4

Klimaks 4

Klimaks 5

Klimaks 5

Ucapan P.Petang

Ucapan P.Petang

FASILITATOR

FASILITATOR
 

Copyright © 2009 by DAYA KARYA